Co musisz wiedzieć zamawiając indywidualne projekty graficzne dla firm?

Co tak naprawdę decyduje o tym, że jakaś reklama jest skuteczna i przykuwa uwagę odbiorców na tyle, że postanawiają dokonać zakupu? Oczywiście projekt graficzny.

To grafik komputerowy jest kreatorem całego przekazu. To od niego w dużej mierze zależy jak szybko osiągniesz cele sprzedażowe i czy uzyskasz oczekiwane rezultaty. Sprawdź co musisz wiedzieć, aby obiektywnie ocenić jego pracę i potrafić rozróżnić dobry projekt od zwykłej chałtury.

 

Co to jest projekt graficzny

Z doświadczenia wiemy, że nie wszyscy klienci do końca rozumieją co to jest projekt graficzny – najprościej można go zdefiniować jako pracę plastyczną w wersji cyfrowej. Będzie nim zarówno baner reklamowy na Twojej stronie internetowej, jak i koncepcja wizualna wizytówki lub papieru firmowego. Składać się może m.in. z elementów wektorowych, bitmap czy typografii.

Projekty graficzne przygotowuje się zarówno na potrzeby promocji w sieci, jak i dla reklamy wizualnej czy materiałów reklamowych, które wręczasz swoim klientom. W zależności od przeznaczenia, taka grafika rządzi się swoimi prawami i powinna spełniać określone kryteria – szczególnie, jeśli planujesz ją wydrukować.

 

Czym nie jest projekt graficzny?

Jeśli potrzebujesz na przykład prostej wizytówki w postaci danych kontaktowych na białym tle, nie wystarczy, że podasz informacje, które mają się niej znaleźć. Grafik komputerowy i tak będzie musiał przygotować osobny projekt z przeznaczeniem do druku.

Przesłanie zdjęcia lub skanu dotychczasowej wizytówki także absolutnie nie załatwi sprawy – produkt końcowy wyglądałby zupełnie inaczej. Wydrukowałoby się wszystko co jest na takim zdjęciu, włącznie z tłem w innym odcieniu i najdrobniejszymi paprochami. Grafik może oczywiście odtworzyć projekt ze zdjęcia i zaadaptować go do druku. Trzeba się jednak liczyć z minimalnymi różnicami w stosunku do oryginału.

Projektem graficznym nie będzie także jego fizyczny wydruk na przykład w postaci ulotki czy plakatu. Grafik i tak będzie musiał go przygotować na komputerze. Analogiczna sytuacja ma miejsce w przypadku szkicu ilustrującego Twój pomysł.

Klienci często wysyłają nam projekty konkurencji “dla inspiracji”. Owszem, znacznie ułatwia to pracę i pomaga zrozumieć wyobrażenie oczekiwanego efektu końcowego. Pamiętaj jednak, że to CUDZA własność intelektualna i nie mamy prawa jej użyć.

 

Jakie cechy powinien mieć dobry projekt graficzny?

Zdarza się, że projekt graficzny jest kością niezgody między agencją a klientem, który przychodzi ze swoją wizją. Czasami okazuje się, że wdrożenie jej w życie budzi dosyć spore kontrowersje lub z przyczyn technicznych nie jest do końca możliwe (np. nie każde zdjęcie, które klient nam dostarczy, nadaje się do druku w dużym formacie). Każdy projekt, w zależności od przeznaczenia, musi trzymać się pewnych zasad. Nasz zespół doskonale wie na co zwrócić uwagę, jak prawidłowo komunikować przekaz marketingowy i jakich błędów unikać.

 

Jaki zatem powinien być ten idealny projekt graficzny?

  • Skierowany do odbiorcy – aby spełniał swoją funkcję, a nie był tylko małym dziełem sztuki, musi być zaadresowany do konkretnej grupy odbiorców i nieść ze sobą jakiś konkretny komunikat.
  • Pomysłowy – bez względu na to, czy jest to etykieta na kiełbasę czy ulotka dla jubilera, projekt graficzny musi być realizowany według jakiegoś planu,  nastawionego na konkretny cel.
  • Harmonijny – ludzki mózg lubi elementy występujące w parach. Projekt graficzny na środku powinien mieć niewidzialną oś symetrii, a poszczególne elementy powinny być rozłożone równomiernie, w równych odstępach, po obu stronach tejże osi.

Symetria i równowaga gwarantują spokój oraz poczucie bezpieczeństwa u odbiorcy. Jeśli chcemy wywołać dyskomfort i sprowokować kogoś do jakiegoś konkretnego działania, to zaburzenie tej harmonii z pewnością przyniesie zamierzony efekt.

  • Proporcjonalny – patrząc na projekt graficzny, w pierwszej kolejności naszą uwagę powinny przykuwać rzeczy najważniejsze, więc to one powinny grać pierwsze skrzypce. Jak w miłości od pierwszego wejrzenia – od razu powinno być wiadomo o co tutaj chodzi.
  • Rytmiczny – doświadczony grafik umiejętnie steruje wzrokiem odbiorcy, świadomie podając kolejne informacje w pewnych odstępach i w odpowiednim rytmie. W zależności od celu, jaki chce osiągnąć, rytm może być regularny, postępujący i płynny. Każdy rodzaj w inny sposób wpływa na odczucia odbiorcy, ale o tym szerzej kiedy indziej.
  • Czytelny – chyba nie ma bardziej oczywistego wyznacznika idealnego projektu graficznego. Odpowiedni dobór czcionki, jej wielkość, kolorystyka i tło to podstawa. Informacje tekstowe muszą być czytelne na pierwszy rzut oka. Lepiej darować sobie festyniarskie efekty specjalne – czasami mniej znaczy więcej. Po co komuś fikuśne litery, których nikt nie może odczytać?
  • Przemyślany pod względem kolorystyki – odpowiedni dobór barw ma w każdym projekcie graficznym kluczowe znaczenie. Na pewno słyszałeś o psychologii kolorów. Każdy z nich posiada jakieś znaczenie i wywołuje inne emocje. Przekaz powinien być budowany w świadomy sposób.
  • Spójny – każdy element projektu musi pasować do reszty. Konsekwentne działanie zgodnie z założonym na początku celem i obranym planem, ma ogromne znaczenie dla właściwego odbioru reklamy. Nie ma tu miejsca na przypadek. Wykorzystanie różnych krojów pisma czy dziesięciu odmiennych kolorów nie przyniesie oczekiwanego efektu.

Powtarzalność poszczególnych elementów sprawia, że odbiorca z przyjemnością zawiesi oko na całej grafice. Jest to szczególnie ważne w budowaniu identyfikacji wizualnej firmy.

 

KTO WYKONUJE PROJEKTY GRAFICZNE NA ZAMÓWIENIE?

Jeśli potrzebujesz projektu graficznego, możesz oczywiście wykonać go samodzielnie. Jest mnóstwo bezpłatnych programów umożliwiających realizację takiego zadania. Jeśli jednak nie czujesz się na siłach lub potrzebujesz czegoś o większym stopniu skomplikowania, możesz wykonać projekty graficzne na zamówienie, na przykład w naszej agencji.

Nasi graficy komputerowi wsłuchują się w Twoje potrzeby i odtworzą je z zegarmistrzowską precyzją, wyeksponują informacje, na których najbardziej Ci zależy i bez owijania w bawełnę powiedzą Ci, kiedy Twój pomysł nie będzie dobrym rozwiązaniem.

Zajrzyj tutaj, jeśli chcesz dowiedzieć się jakie cudeńka mogą dla Ciebie wyczarować nasi mistrzowie grafiki.

 

ZA CO PŁACISZ GRAFIKOWI?

Znaczna część klientów przychodzi do nas z przemyślanym pomysłem na grafikę, oczekując w zamian niższych kosztów realizacji. Owszem, dobry pomysł to połowa sukcesu, ale trzeba go jeszcze zrealizować, a to wymaga czasu i umiejętności, które grafik komputerowy zdobywa latami.

Jeśli na przykład wpadniesz na pomysł, że w Twoim logo ma się znależć samochód, to grafik musi wybrać tą jedyną wersję spośród milionów innych opcji wizualizacji. Musi zdecydować czy będzie to sam kontur, czy kontur z wypełnieniem, z jakiej perspektywy go pokazać (z boku, od frontu, pod kątem), w jakim stylu ma go namalować i jakiego koloru użyć. To wymaga czasu…

Pomijamy już fakt przygotowania różnych wariantów kolorystycznych (biały na czarnym, czarny na białym, z tłem, bez tła, itp.), które otrzymujesz u nas w standardzie, w ramach jednej opłaty. Będą Ci one potrzebne w zależności od tego, gdzie zechcesz umieścić logo.